Inuliin teadusuuringutes

322

maapirn8Maapirni ja selles sisalduva inuliini kohta kirjutatud artiklid annavad sellele valdavalt positiivseid hinnanguid kui seda tarvitatakse naturaalsel kujul.

Professor Joanne Slavin PhD, RD Minnesota Ülikoolist, kes on uurinud toidu, sealhulgas kiudainete tähtsuse mõju seedetraktile ja seal elutsevatele bakteritele, väidab, et väikese inuliinisisaldusega tooted võivad suurendada bakteritüvede arvukust, aga hoiatab samas, et liigne on kurjast. Inuliin ja oligofruktoos, lisatuna teravilja- ja piimatoodetele, singile, jäätisele jms. on piisav, et saada tüüpilisest hommikusöögist seedehäired. Uuringus osalenud katsealused, kes sõid erineva inuliini kontsentratsiooniga hommikueinet, said peaaegu kõik vähemalt kerged sümptomid.

Enim probleeme tekitas kümne grammi jagu oligofruktoosi sisaldanud kiudainete kiire lagunemine soolestikus – kõhugaasid, -puhitused, krambid, pearinglus ja isegi kõhulahtisus.

Sagedased sümptomid esinesid juba viie grammi tarbimise juures.

Salenemise sildi all reklaamitud pillava inuliinisisaldusega suppidel, külmutatud lõunasöökidel ja smuutidel on olnud nii tugev lahtistav toime, et Ameerika Ühendriikides on kehtestatud ranged kohustuslikud reeglid nende toitude sildistamisele.

Joanne Slavin arvab, et inuliini sisaldava kiudaine tarbimine kasvab ka tulevikus, sest tootjad seisavad silmitsi nõudmistega madala soola-, rasva-, suhkru- ja süsivesikusisaldusega toidu järele.

Elisabeth Norin – Karolinska Instituudi Vähi, Mikro- ja Rakubioloogia dotsent, kes on seedeelundkonna bakteriaalse floora ekspert, räägib seedeelundkonna probleemidest, mille on tekitanud liigne kiudainete tarbimine. Teadlased tunnevad vaid murdosa soolestikus tegutsevatest bakteritest, sest soolestik on keha suurim organ. Bakteriaalne floora on erinevates riikides erinev ja sõltub toitumisharjumustest, vahel kohaneb olemasolev kooslus uutega, aga see võib võtta väga kaua aega. Euroopa uuringud on näidanud, et Lõuna-Euroopas söövad inimesed kiudaineid peamiselt köögiviljadest, samas rootslased rohkem teraviljast ja juurviljadest. On ka geneetilisi erinevusi. Vahemere dieedis on paljud tundlikud köögiviljadele, teised jälle täisteratoodetele. Tema nõuanne on, et kui on probleeme seedimisega, siis tuleb valida kergesti seeditav toit ja keedetud köögiviljad. Probleemid võivad tekkida vahel isegi arvatavast tervislikust toidust. Üldised nõuanded ei pea kehtima, igaüks võiks tunda oma seedimist.

Soolestiku mikrofloora kahanemine viimastel aastakümnetel võib olla tingitud sünteetilistest lisaainetest ja see võib arengumaades suurendada allergiat.

See ei ole kaugeltki selge, et on vaja toidulisandeid, eriti bakterkultuure. Neid on vaja eelkõige tootjatel. Pool elanikkonnast kannatab Rootsis seedehäirete all. Teadlased ei tea, mis on IBS (ärritatud soole sündroom), aga see on ilmselt seotud mikrofloora tasakaaluhäiretega.

Ka tuntud toitumisspetsialist Irene Mattisson (NFA,SLV) hoiatab ohtude eest, mida on tekitamas muudetud struktuuriga toit, millest on eraldatud rasvad ja süsivesikud.